کد مطلب:1369 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:449

نــیت زکـات
نــیت زكـات

مسأله 1964 ـ انسان باید زكات را بقصد قربت یعنی برای انجام فرمان خداوند عالم بدهد و بنابر احتیاط واجب باید در نیت معین كند كه آنچه را می دهد زكات مال است، یا زكات فطره، ولی اگر مثلاً زكات گندم و جو بر او واجب باشد، لازم نیست معین كند چیزی را كه می دهد زكات گندم است یا زكات جو.



مسأله 1965 ـ كسی كه زكات چند مال بر او واجب شده، اگر مقداری زكات بدهد و نیت هیچكدام آنها را نكند، چنانچه چیزی راكه داده همجنس یكی از آنها باشد، زكات همان جنس حساب می شود. و اگر همجنس هیچكدام آنها نباشد، به همه آنها قسمت می شود، پس كسی كه زكات چهل گوسفند و زكات پانزده مثقال طلا بر او واجب است اگر مثلا یك گوسفند از بابت زكات بدهد و نیت هیچكدام آنها را نكند، زكات گوسفند حساب می شود، ولی اگر مقداری نقره بدهد، به زكاتی كه برای گوسفند و طلا بدهكار است تقسیم می شود.



مسأله 1966 ـ اگر كسی را وكیل كند كه زكات مال او را بدهد، موقعی كه زكات را به آن وكیل می دهد، بنابر احتیاط واجب باید نیت كند كه آنچه را وكیل او بعداً به فقیر می دهد زكات باشد، وكیل هم وقتی كه زكات را به فقیر می دهد، باید از طرف مالك نیت زكات كند.



مسأله 1967 ـ اگر مالك یا وكیل او بدون قصد قربت زكات را به فقیر بدهد و پیش از آنكه آن مال از بین برود، خود مالك نیت زكات كند، زكات حساب می شود.